Een groene uitstraling voor je hotel met weinig onderhoud?

Veel hoteleigenaren hechten belang aan hun imago. Vreemd is dat niet. Een goed imago levert immers per definitie meer gasten op en dat betekent meer omzet. Vaak zijn het de kleine dingen die een groot verschil kunnen maken. Maar wanneer er veel tijd gaat zitten in die kleine dingen, dan worden het onoverzichtelijke kostenposten die het imago juist weer schade kunnen doen. Hoe los je dit op? Door te investeren in de mogelijkheden die weinig onderhoud vergen, zoals siergrassen bijvoorbeeld.

Het idee: veel uitstraling en weinig onderhoud

Een groot deel van de kosten bij het runnen van een hotel bestaat uit uren. De uren die je zelf investeert, maar ook de personeelsuren. Alleen de receptie moet al dag en nacht bemand zijn eigenlijk, en dan hebben we het nog niet eens over het team in de keuken en de schoonmakers die alle kamers schoonmaken waar gasten verbleven hebben – en de kamers die al geruime tijd leegstaan.

Daarom is het goed om duurzaam te ondernemen. Je kiest niet per direct voor de goedkoopste oplossingen, maar je kijkt naar de levensduur en het onderhoud dat nodig is voor bepaalde elementen. Overal levende planten neerzetten is goed voor de uitstraling en de luchtkwaliteit, maar het vervangen van bepaalde groepen kan ervoor zorgen dat het aantal uren onderhoud gehalveerd wordt. Dat geldt ook voor het gras wanneer er kunstgras gelegd wordt in plaats van echt graszaad.

Op alle vlakken te gebruiken?

Uiteraard moet het niet overdreven worden. Onderhoudsarme oplossingen mogen niet ten koste gaan van het gemak van de gasten. Het moet ook niet zo overdreven ingezet worden dat de gasten het zelf zien. Maar verder kun je deze aanpak overal gebruiken waar je wilt. Bijvoorbeeld door te kiezen voor tafels die met een spuitje en een doekje ineens schoon te maken zijn. Of speciale tegels buiten die eens per week met de hogedrukspuit binnen een minuut weer zo goed als nieuw zijn.

Verlies het idee niet uit het oog

Het kan even duren voordat je de eerste verandering door hebt kunnen voeren. Het vergelijken van de mogelijkheden kost namelijk tijd. Maar die tijd verdien je terug op het moment dat de eerste aanpassingen gedaan hebt. Hoe minder uren er nodig zijn voor het onderhoud, hoe meer geld je op termijn overhoudt om andere manieren te vinden om zo nog makkelijker een hotel uit te baten – of het personeel eens aan het werk te zetten met de dingen die te lang zijn blijven liggen omdat zij constant met onderhoud bezig waren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *