Zonnepanelen op een hotel plaatsen, ja of nee?

Wanneer het gaat over zonnepanelen, dan gaat het al snel op zonnepanelen op een huis of een complete kas ergens in het westen van Nederland. Maar er zijn veel meer mogelijkheden, alleen zijn ze niet allemaal even voor de hand liggend. Hoe ziet het beeld eruit wanneer we kijken naar zonnepanelen op een hotel?

Argument 1: het is te duur

De meeste hoteleigenaren verzuchten direct dat het allemaal veel te duur is. Uiteraard is het een investering, maar zijn de zonnepanelen echt zo duur? Nee, de panelen en de omvormer zijn prima betaalbaar. Zeker wanneer het voor een hotel is, want dan is financiering een stuk makkelijker.

Daarnaast verdienen deze zichzelf terug. Zeker wanneer je een moderne groepenkast hebt die de piekmomenten opvangt, zodat de stroom zoveel mogelijk ingezet kan worden. Zo heb je ook een korte terugverdientijd zonder stroom te leveren aan de energieleverancier.

Argument 2: het stoot klanten af

Dit is vooral een grappig argument, want dit zou betekenen dat de gasten vanuit een helikopter aankomen en aan de hand van het uitzicht op de daken bepalen welk hotel ze kiezen. Overigens is het tegendeel waar. De consument is tegenwoordig bewuster dan ooit. Kun jij aantonen dat alle energie in het hotel 100% groen en eerlijk is? Dan haal je veel meer gasten binnen. En vergeet niet dat de echte lobbyisten voor groene stroom welvarend zijn. Die hebben vergaderruimtes en plekken nodig om te overnachten. Wat gebeurt er met de omzet wanneer jij een topmeeting binnenhaalt voor jouw hotel?

Argument 3: ik moet me bezighouden met de toekomst van mijn hotel

We begrijpen als geen ander dat je een ondernemingsplan hebt, waarin je bepaalde stappen wilt zetten met het oog op de toekomst van je hotel. Maar vergeet niet dat de gasten ook bezig zijn met de toekomst. Wat te denken van de vele elektrische auto’s die straks bij jou op de parkeerplaats geladen moeten worden en de stijgende prijs van elektriciteit? Zonnepanelen op een hotel laten plaatsen is dé manier om nu alvast voor te bereiden op de toekomst!

Argument 4: het rendement is nog veel te laag

Dit was voorheen een goed argument, maar het rendement is flink gestegen en de eisen aan het dak zijn lichtelijk bijgesteld waardoor meer hotels in aanmerking komen. Bedenk je goed dat je niet heel het dak vol hoeft te leggen. Een specialist kan je precies voorrekenen hoeveel panelen optimaal zouden zijn bij het gastenbestand dat je gemiddeld hebt. Een tip van ons: houd er rekening mee dat er méér gasten zullen komen zodra jij kunt marketen met 100% zelf opgewekte groene stroom voor heel het hotel!

Post Author: Optimamedia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *